Kiinteistönhoitoalaa tuntuu vaivaavan krooninen alennustila. Liian useat asiakkaat haluavat laatupalvelua halvalla.

Ei oikein onnistu. Tilanne monin paikoin tuntuu olevan että sitä tehdään mitä tilataan – ja kun halpaa tilataan niin halpaa tehdään. Ja halpa todennäköisesti ei ole kovin laadukasta.

Aihetta voi verrata melkein mihin vain. Halvalla et saa laadukasta untuvatakkia joka kestää vuosia. Halvalla et saa uusinta mallia olevaa hyvää älypuhelinta jossa kaikki ominaisuudet ovat parasta. Halvalla et saa huippulaatuista pyykinpesukonetta joka kestää vuosia. Halvalla et saa hyvin tehtyä kylppäriremonttia vaan juosten roiskitun sätöksen, jonka joudut viemään käräjille. Listaa voisi jatkaa liki loputtomiin.

Halvalla ei saa muuta kuin halpaa.

Jos tekijä tarjoutuu tekemään halpaa niin määrä korvaa laadun

Laadukastakin on tarjolla. esim. edellä mainittu pesukone; laadukas ja hyvämaineinen merkkipesukone on liki tuplahintainen halvan työvoiman maissa kasattuun tarjouskoneeseen verrattuna.

Kun halutaan laatua niin siitä on varauduttava maksamaan. Laadukas tuottaja resursoi tuotantonsa siten että on sekä aikaa että kestävät materiaalit tuotteen tai palvelun tekemiseksi.  Ja tottahan silloin lopputuotteelle tulee korkeampi hinta kuin halvalle, mutta laaduntuottajalla kauppa käy, tulosta syntyy ja kaikki ovat tyytyväisiä; tuottaja, tekijät ja ostajat. Loppupelissä ei ole vaikea yhtälö – eihän?

Kun halutaan halpaa niin joutuu sietämään ajoittaista tai jatkuvaa laaduttomuutta

Sen sijaan että tuijotetaan vain pelkkää hintalappua, niin tulisi hetkeksi pysähtyä miettimään mitä huoltosopimukselta halutaan. Kaiken huomioivaa laadukasta palvelua vai halpaa hintaa.

Molempia ei voi saada.