Isännöitsijä Ari Heikkosen laatukriteerit yhteistyökumppaneiden suhteen ovat korkealla. Hänelle on tärkeää muun muassa avoimuus, luotettavuus, nopea reagointi ja pro-aktiivisuus. Kerahuolto on toiminut Isännöintitoimisto Vuori Oy:n yhteistyökumppaninaan nyt vuoden päivät.

Isännöintitoimisto Vuori Oy on toiminut Keski-Uudellamaalla jo 30 vuotta. Nykyisin asiakkaat ovat Järvenpään, Tuusulan ja Keravan alueelta. Vuonna 2014 omistus siirtyi nykyiselle omistajalle Petteri Lötjöselle.

Isännöintitoimisto Vuori Oy:n toiminta on kasvanut voimakkaasti omistajanvaihdoksen jälkeen.

  • Meille on tullut viime vuosien aikana kymmeniä uusia kohteita. Se kertoo meidän maineesta ja luotettavuudesta. Emme kuitenkaan panosta määrään vaan laatuun, isännöitsijä (IAT)Ari Heikkonen

Isännöitsijänä Heikkosen rooli on toimia asunto-osakeyhtiöiden toimitusjohtajana. Yhdessä hallituksen kanssa hän kehittää ja ylläpitää taloyhtiöiden toimintoja.

  • Vastuullani on muun muassa kiinteistöjen arvojen säilyminen, huollot, korjaukset, Heikkonen luettelee.

Toisinaan mies vitsailee, että pitäisi olla samaan aikaan insinööri, ekonomi, psykologi ja pappi. Se kertoo, miten laaja ja moniulotteinen isännöitsijän tehtäväkenttä on.

Asiakaspalvelulla on iso merkitys toiminnan kannalta. Lisäksi viiveet asioiden hoitamisessa pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä. Siksi luotettava ja toimiva yhteistyökumppaniverkosto on äärimmäisen tärkeä osa yrityksen toimintaa.

  • Meillä täytyy olla hyvät yhteistyökumppanit. Meillä on paikallisia ja kansallisia sopimuskumppaneina huoltoyhtiöitä kumppaneina. Suuri osa on kuitenkin paikallisia, jotka ovat paikalla tässä ja nyt ja pystyvät reagoimaan nopeasti.

Päivittäin tarvitaan ammattilaisia putki- ja sähkötöihin sekä kiinteistöhuollon tehtäviin. Lisäksi on taloyhtiöiden remontit, joille on omat tekijät.

Kaikki Isännöintitoimisto Vuori Oy:n isännöitsijät ovat todella tarkkoja siitä, että yhteistyökumppanit ovat luotettavia ja hyviä, sillä heidän toiminta koskettaa tuhansia asukkaita.

  • Yhteistyökumppaneiden valitseminen tapahtuu kokemuksen perusteella, eli on huomattu, että homma toimii. Loppujen lopuksi hyvien kumppaneiden löytäminen on melko haasteellista.

Kerahuolto on valittu Isännöintitoimisto Vuori Oy:n yhteistyökumppaniksi noin vuosi sitten.

  • Kerahuollossa tapahtui omistajanvaihdoksen seurauksena aivan selkeä kasvojenpesu. He nykyaikaistivat toimintaansa ja näyttivät, että kyllä he ovat aivan oikeasti liikkeellä, Heikkonen kertoo.

Osan uusista Kerahuollon tekijöistä Heikkonen tiesi ja tunsi entuudestaan, mutta valinta tapahtui enemmänkin kokonaisuuden perusteella.

  • Kriteerinä valinnalle oli kokonainen paketti, mitä Kerahuolto lähti viemään eteenpäin. He vaihtoivat kalustot, järjestelmät ja henkilöt. Rekrytointien seurauksena tiesin, että riveihin oli saatu hyviä tekijöitä.

Heikkonen kävi Kerahuollon suuntaan keskustelua ja pyysi tarjouksen pariin kohteeseen.

  • Se oli tavallaan näytön paikka, lähteekö se homma pelittämään. Ja kyllähän se lähti. Kaikki on sujunut tähän mennessä hyvin.

Tällä hetkellä Kerahuolto operoi kahdessa Isännöintitoimisto Vuori Oy:n kohteessa. Toinen on kerrostaloyhtiö ja toinen on iso rivitalo. Kerahuollon vastuulla sopimustaloyhtiöissä on perushommat, eli piha-alueiden kunnossapito, johon kuuluu muun muassa nurmikot ja lumityöt. Lisäksi heidän vastuullaan on kaikki vanhan ajan talonmiehen tehtävät, jotka ovat hyvin laajat korjauksista ylläpitämiseen.

Heikkonen vaatii, että yhteistyö heidän ja huoltoyhtiön välillä tulee olla avointa.

  • En näe sitä tilannetta, että mennään vaan kohteeseen ja tehdään vain se, mitä on sovittu. Jos huoltomies huomaa keikalla, että tuo on vinossa tai tuo pitäisi vaihtaa tai korjata, niin sieltä tulee minulle ilmoitus, että huomasin tällaisen ja laitoin kuntoon.

Näin asioiden Heikkosen mielestä homman kuuluukin toimia.

  • Pro-aktiivisuus on mielestäni erittäin tärkeää. Kerahuollon suunnasta tulee oma-aloitteisesti meille päin kehitysehdotuksia sekä esimerkiksi korjaus ja hankintatarpeita.

Lisäksi huoltomiehellä pitää Heikkosen mielestä olla kasvot ja nimi.

  • En halua sanoa, että Kerahuollon kaveri kävi täällä aamulla, vaan, että huoltomies Pekka kävi täällä. Sama koskee myös asukkaita. Henkilöillä pitää olla kasvot ja nimi.

Heikkonen edellyttää huollolta, että kun ongelma havaitaan, asukas voi soittaa suoraan huoltoyhtiöön.

  • Hän ei saa joutua soittelurinkiin, jossa häntä pyydetään soittelemaan ympäriinsä. Sen tulee hoitua saman tien suoraan. Asukkaan tulee voida soittaa suoraan huoltoyhtiöön.

Myös tiedottamisen tulee toimia taloyhtiöiden hallitusten suuntaan, jotta he voivat nähdä, mitä siellä on tehty, mitä on kesken, mikä on valmista ja kuinka monta keikkaa on ollut.

Laadulliset kriteerit pyritään pitämään korkealla. Nykyään kiinteistöhuoltoyhtiöiden vaatimukset ovat korkealla. Heidän pitää tietää talotekniikasta ja monesta muusta.

  • Yhteistyön tulee olla avointa ja joustavaa. Silloin se on parhaimmillaan. Mitä vähemmällä kaikki pääsee, sitä parempi. Luottamus siihen, että homma tulee hoidettua, on tärkeää.